Kristine Fornes går bokstavelig talt bonderomantikken i sømmene
når hun velger å brodere motiver av norske fjellgårder,
alderdommelig bygningskonstruksjoner og dyrkede åkerlapper på
avlagte brukstekstiler. Disse vevde stoffene, dukene og håndklærne
vil nok mange intuitivt relatere til hverdagen på landsbygda.
Denne dagliglivets estetikk, som Fornes bruker som underlag til å
skildre norske kulturlandskap, viderefører hun konsekvent i
sin utforsking av gamle broderiteknikker og mønster med røtter
i denne historiske arven. Jeg vil påstå at hennes konseptuelle
tilnærming til broderiet trekker tråder mellom fortiden
og vår egen tid på en måte som i påfallende
grad angår spørsmål om identitet.
Sampling
og bruk av overflødige og forkastede materialer har forekommet
i kunsten siden collage og montasjeteknikker ble introdusert i begynnelsen
av forrige århundre. I samtidskunsten blir gjerne hverdagslige
materialer og kjent ikonografi oppfattet som remedier til å
viske ut grensene mellom kunst og liv. I takt med økende
urbanisering, masseproduksjon og global innflytelse er imidlertid
ikke uttrykksmidlene Fornes anvender seg av lenger en del av vår
kollektive hukommelse. De fungerer heller som vage påminnelser
om hvordan livet en gang var.
Vetti,
er ikke bare tittelen på et av broderiene der motivet av en
typisk norsk fjellgård brer seg ut over en rosarutete kjøkkenduk.
Det er også det virkelige navnet på en av de mange gårdene
Fornes har oppsøkt foran utførelsene av utstillingens
granskende kunstprosjekt. Den visuelle uttrykksformen er personlig
og gjenkjennelig fra hennes tidligere arbeider. Snudd på karikert,
har hun fremstilt stedets karakteristisk rufsete og vindskeive gamle
bygninger. Det er som om de personifiserer de krokete og værbitte,
men sterke arbeidsfolkene jeg ser for meg som forpaktere av denne
gården i mangfoldige generasjoner, og som nå er glemte.
Dette
får meg til å tenke på feministisk kunst tidlig
på 70-tallet som hadde til hensikt å hylle kvinners
kreative historie. På lignende måter vekker Fornes'
broderier også minner om levde kvinneliv og kvinners historisk
sett usynliggjorte ansvar for hjem og familie. Hennes transparente
komposisjoner og løse, uhøytidelige sting fremhever
sporene etter deres arbeid. Slitasje, og rester etter gamle reparasjoner
og tradisjonsbundet håndverk kontrasterer Fornes underfundige
sømmer og viser prøver på kunnskap og teknikker
som en gang hadde en økonomisk verdi. Kristine Fornes' eksperimentelle
broderistrategi inkluderer dem på sin spesielle måte
i kunstverkets økonomi og gir på den måten dette
håndlaget en fornyet stemme og gyldighet som politisk uttrykksform.
|